Jo Dumon Tak werkend aan panorama “Het blauwe uur” Middelburg.
Robert Vorstman werkend aan het nieuwe panorama “Dishoek”.
Jo Dumon Tak, de artistiek grondlegger
Jo Dumon Tak, geboren te Rotterdam 1963, volgde begin jaren tachtig de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam. Van 2010 tot 2020 was hij artistiek grondlegger van Panorama Walcheren en heeft hij negen panorama’s geschilderd.
Als autonoom beeldend kunstenaar schildert en tekent hij zijn directe omgeving naar waarneming: landschappen, stillevens en portretten; deze directe aanpak geeft zijn werk een sterk autobiografisch karakter.
‘Ik heb niet de ambitie om een illusie op te roepen van een realiteit, zoals dat bij andere panorama’s gedaan is middels een fysieke voorgrond die overloopt in het beschilderde doek. Dit Panorama is gewoon een heel groot schilderij dat rond opgesteld staat. De behandeling van verf op het platte vlak moet wel de suggestie van een realiteit oproepen.’
Robert Vorstman: de schilder in 2021
Robert schilderde in 2021 het tiende panorama: het strandleven bij Dishoek. Geboren en getogen in Amsterdam in 1975, besloot hij in 2001 na een studie economie om kunstschilder te worden. Inmiddels is hij docent aan de Wackers Academie aldaar. Hij exposeert nationaal, onder andere op de PAN en ook in het buitenland met voornamelijk realistische schilderijen. Hij werd vooral bekend door zijn portretten bij ‘Sterren op het doek’.
Zijn werk heeft een lichte, speelse toets en laat zien hoe hij het alledaagse, een straatbeeld, een interieur, de man aan de bar, het spelende kind, de vrouw op het strand, uitbeeldt. In het atelier van Museum Panorama Walcheren heeft hij een aantal weekenden geschilderd.
Jo Dumon Tak werkend aan panorama “Het blauwe uur” Middelburg.
Robert Vorstman werkend aan het nieuwe panorama “Dishoek”.