Het principe van een panorama.
Het panorama is in 1795 uitgevonden door de Ierse kunstenaar Robert Barker. De kijker staat in het middelpunt van een groot, goed verlicht, cilindervormig schilderij. Het geeft je de illusie in een nieuwe werkelijkheid gestapt te zijn. Al snel waren panorama’s erg populair. Over de hele wereld werden vele voorstellingen geschilderd, voornamelijk oorlogstaferelen. In Nederland schilderde Mesdag met een groep medeschilders (waaronder Breitner) het Panorama Mesdag. Veel panorama’s zijn in de loop der tijd verdwenen. Toch trekt het fenomeen panorama nog steeds; op meerdere plaatsen in de wereld worden sinds kort ook weer nieuwe panorama’s vervaardigd; zo zijn in Duitsland door Asisi al weer een aantal panorama’s opgezet.
De Start van Panorama Walcheren
Ondernemer/opticien Dick Hulshof kende, als geboren Scheveninger, het Panorama Mesdag heel goed. Toen hij zo’n 30 jaar geleden in Middelburg kwam, werd hij door Walcheren geïnspireerd. De zeer gevarieerde landschappen van het eiland leenden zich er uitstekend voor om in een aantal panorama’s te worden vastgelegd. In 2006 was het zo ver. In een loods in Middelburg werd door de toenmalige schilder een eerste tryout gestart voor het schilderen van een prachtige plek van de kust van Walcheren, en wel Veere, op doeken van 2,5 meter hoog en 5 meter breed. Om dit panorama een goede organisatorische basis te geven werd De Stichting Panorama Walcheren opgericht. De eerste start leidde niet tot het gewenste resultaat. Najaar 2009 werd een nieuwe schilder aangetrokken, Jo Dumon Tak. Hij begon met een groepje medeschilders aan een vervolg, Jo Dumon Tak was sindsdien de artistiek leider van het Panorama. Gekozen werd nu voor een verzameling van circa 10 halfronde panorama’s waarmee de belangrijkste plekken van Walcheren zouden worden uitgebeeld. Begonnen werd met het zicht vanaf zee op de ingang van de oude haven van Vlissingen (Koopmanshaven). Dit doek staat nog steeds opgesteld.
Om een grote variatie in geschilderde gezichten te creëren is gekozen voor steeds wisselende standpunten: vanaf water, duin, strand of een flatgebouw. Daarnaast wordt de kustlijn in verschillende seizoenen getoond, die zo elk hun eigen sfeer hebben. Door ook te combineren in verschillende aanpakken van schilderen wordt de bezoeker steeds opnieuw verrast bij het ‘binnenstappen’ van een kustzicht. De verschillende geschilderde locaties staan aangegeven op de kaart van Walcheren, die bij de entree van het Panorama hangt.
Erkenning als museum
Op 3 december 2021 is Panorama Walcheren opgenomen in de Vereniging van Zeeuwse Musea (VZM).