Expositie Peter van den Hooven – Beeld en verbeelding
Peter komt uit een kunstzinnige familie. Zijn grootvader maakte etsen van
Rotterdam en zijn vader schilderde en maakte aquarellen.
Hoewel hij vrij veel getekend heb in mijn jeugd koos hij al vroeg voor de
fotografie. In 1963 kocht hij zijn eerste spiegelreflex camera en is
vanaf die tijd blijven fotograferen. In die tijd had hij een eigen doka
en drukte zijn foto’s zelf af. Op het laatst ook in kleur. Met de komst
van de digitale fotografie is hij in 2006 overgestapt op deze vorm van
fotografie.
Een grote uitdaging is om een foto te maken die niet de
werkelijkheid weergeeft die we kennen. Of 2 of 3 foto’s samenvoegen
zodat er een andere werkelijkheid ontstaat. Kleur en compositie spelen
hierin een belangrijke rol.
Op dit moment is Peter actief als fotograaf bij muziek podium Razzmatazz
en bij het tijdschrift Zeeland van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap
der Wetenschappen.
Uit een PZC-artikel over een van zijn exposities
De fotograaf zoekt het in onverwachte perspectieven. Zo heeft hij 2x een
zwaan van bovenaf gefotografeerd, wat vervreemdende beelden heeft
opgeleverd.
Het werk “de kust” laat een gedeelte zien van een fel
gekleurde windzak, die precies horizontaal staat. Afgezet tegen de
blauwe lucht ontstaat eerder een abstracte lijnen compositie dan een
weergave van de werkelijkheid. Van den Hooven weet het effect van een
bijzonder gezichtspunt ook te bereiken door 2 foto’s met elkaar te
combineren, zoals die van een zonsondergang boven een Spaans gebouw. Het resultaat is een fel kleurencontrast en een afbeelding die de
toeschouwer als het ware naar binnen zuigt. In een ander werk is een
deel van de stormvloed kering op zo’n manier gecombineerd met een
wolkenlucht dat de werkelijkheid ook hier onherkenbaar is geworden. Het lijkt eerder een raam met gesloten lamellen dan de dam bij Neeltje Jans. Van den Hooven is het sterkst wanneer hij zo’n lijnen spel kiest.
