Een trio van kunstenaars vult vanaf 2 september tot en met 14 november de derde wisselexpositie in de Vlissingse OLV-Kerk, die sinds enkele maanden onderdak biedt aan het Museum Panorama Walcheren. Het betreft divers werk van drie schilders. Jeroen Kersouw presenteert het kleurrijke Sottobosco, Daantje Zandstra etaleert haar verbondenheid met het Zeeuwse landschap met sfeervolle schilderijen en Inge Ouwerkerk-Heetman verrast de bezoeker met vrolijke schilderijen: stillevens met o.a serviesgoed.
Vreemde vogels in olieverf – Jeroen Kersouw
Op het linnen zijn vogels en diverse flora afgebeeld. De vogels en bloemen bestaan niet in de werkelijkheid maar toch is het geheel wel herkenbaar als natuur. De vogels zijn karakters geworden, in de vogels worden onze menselijke trekjes getoond. Het zijn dus eigenlijk fabels. Vogels komen we ook tegen in sprookjes en legendes, in de literatuur. Voor ons mensen die aan de aarde vast zitten spreekt dit vliegende dier tot de verbeelding, en staat de vogel symbool voor het ontstijgen van het alledaagse, in een transcedente beweging naar iets bovenwereldlijks. Tegelijkertijd is er in de schilderijen, in het spel dat opgevoerd wordt, een milde humor te vinden, een wereldse relativering. Kersouw is gefascineerd door de besloten tuin, de hortus conclusus. “Als ik in zo’n tuin ben ervaar ik een soort kamergevoel. Het is er vanwege de omheining, door die grens. De omheining sluit iets binnen, en het sluit iets buiten. In de tuin die ik in gedachten aanleg scheid ik de droomwereld van de echte wereld.” De vogels hebben zowel aangename als onaangename karakters. De slang die ook in vrijwel ieder schilderij figureert is natuurlijk een verwijzing naar het paradijs. De slang symboliseert datgene wat ons menselijk maakt. De diepe, warme kleuren op het doek verleiden je om steeds opnieuw door deze tuin te lopen.
Kersouw (1966) rondde de kunstakademie in Den Haag KABK af in 1991 en zit dus ruim 30 jaar in dit vak.
Het Zeeuwse landschap – Daantje Zandstra
Daantje Zandstra (1954) heeft oude banden met Zeeland. Haar (groot)ouders komen uit Domburg en Middelburg. Zelf groeide zij op in Amsterdam , maar van kinds af aan werden de vakanties doorgebracht in het familiehuis in Domburg. De selectie van haar werk voor het Panorama Walcheren toont dan ook haar verbondenheid met het Zeeuwse landschap – strand, zee, duinen – en, bijvoorbeeld, de vrouwen in klederdracht, die toen nog vrij algemeen het straatbeeld bepaalden, maar nu zo goed als verdwenen zijn.
Daantje Zandstra – inmiddels zelf ook woonachtig in Zeeland – volgde van 1990 tot 1995 een opleiding aan de Wackers-academie in Amsterdam.
Vrolijke schilderijen – Inge Ouwerkerk
Sinds zes jaar woont Inge in Oostkapelle en is zij weer actief gaan schilderen. Zij is grotendeels autodidact maar heeft in haar vorige woonplaats Rotterdam diverse schilderlessen gevolgd. Haar voorkeur gaat uit naar het schilderen met acryl verf. Als onderwerp gebruikt zij aardewerken of glazen objecten die hun oorsprong vinden in Azië. In combinatie met eigentijds servies ontstaan verrassende, kleurrijke stillevens. Haar vrije werk vindt de weg naar het publiek maar ook opdrachtgevers weten Inge te vinden.