Geschiedenis

 

                       Panorama Walcheren    |    De Willem Ruysstraat 102    |   4381 NK   |   Vlissingen     


Het ontstaan van Panorama Walcheren.


Panorama Walcheren is ontstaan in Middelburg.

Ondernemer / opticiën Dick Hulshof kende het Panorama Mesdag goed. Toen hij zich in 2005 in Middelburg vestigde, werd hij door het eiland Walcheren geïnspireerd; hij besloot dat er ook een Panorama Walcheren moest komen. Zijn idee was dat je via een spiraalvormige gang, met op de wanden het zicht op de kust van Walcheren, naar het middelpunt van het grote panorama zou lopen. Een voorstelling moest geschilderd worden met een weidse blik vanaf een interessant punt over het eiland Walcheren.

Het moest een project worden waarbij stap voor stap geleerd zou worden hoe dit einddoel te bereiken. In 2006 was het zover. In een loods in Middelburg werd door de toenmalige schilder een begin gemaakt met het schilderen van de kust van Walcheren, beginnend in Veere, op doeken van 2,5 m hoog bij 5 m breed. In die tijd werd het Panorama ondergebracht in een stichting.


Panorama Walcheren verhuisde in 2010 naar Vlissingen; daar kwam op dat moment het terrein met de gebouwen van scheepswerf De Schelde beschikbaar.

De gemeente Vlissingen maakte de Zware Plaatwerkerij geschikt voor nieuw gebruik en de stichting kreeg een deel hiervan tot 2015 ter beschikking.

Eind 2014 is de Zware Plaatwerkerij verkocht en kwam de ruimte in de Machinefabriek beschikbaar. De vaste vrijwilligerskern heeft eigenhandig alles afgebroken in de plaatwerkerij, de materialen en de opstellingen ingepakt en vervoerd naar de Machinefabriek, aan de andere kant van het dok. Een grote klus.

Begin 2015 kon men beginnen met het inrichten van de nieuwe behuizing: de zuidhal van de Machinefabriek. Op paaszaterdag 2015 ging het panorama weer open voor publiek.


Het principe van een panorama is in 1795 ontwikkeld door de Ierse kunstenaar Robert Barker. Hij kreeg er een patent op. Dit principe hield kortweg in dat men via een donkere gang en via een trap (het richtinggevoel kwijtrakend) binnenstapt in het middelpunt van een groot, goed verlicht, cilindervormig schilderij. Doordat de onderrand en de bovenrand niet zichtbaar is door een voorgrond voorstelling en bijvoorbeeld een afdak,ontstaat de illusie in een nieuwe werkelijkheid gestapt te zijn.

In de daaropvolgende jaren werden panorama’s erg populair. Over de hele wereld werden vele voorstellingen geschilderd, voornamelijk oorlogstaferelen zoals bijvoorbeeld het Panorama van de slag bij Waterloo. In Nederland schilderde Mesdag met een groep medeschilders het Panorama Mesdag.